Duurzaam business model

‘Als er zo’n club had bestaan in mijn tijd, had mijn carrière er heel anders uit gezien’

Het businessmodel van wielrennen rijdt de renners in de wielen. De afhankelijkheid van sponsoren en de geringe participatie van fans maken het topsportbestaan uiterst onzeker. Dat heb ik aan den lijve ondervonden. Daarom heb ik mij als ambassadeur verbonden aan de #RoadToBEAT. Met het ultieme doel: een professionele wielerploeg met een clubstructuur als basis.

Identiteit

Wielerploegen hebben geen eigen identiteit. Door de wisselende tenues als gevolg van sponsorwisseling heeft de ploeg geen eigen gezicht. Door de wisseling van naam, kleuren en onderliggende kern- en merkwaarden kan er geen fanbase ontstaan. Wanneer je een ploeg een eigen identiteit geeft, kunnen fans zich aan de club verbinden.

Inkomsten

Wielrennen is volledig afhankelijk van sponsorinkomsten. Gaat de sponsor weg, dan houdt de ploeg op te bestaan. Topsporters en talenten worden hierdoor aan hun lot overgelaten. Het is dus zaak om meerdere sponsoren aan je te verbinden. Daarvoor moet er een nieuw aanbod worden gecreëerd voor het bedrijfsleven dat verder gaat dan het verkopen van logo’s. Bovendien moeten er naast sponsoring nieuwe inkomsten worden gegenereerd, zoals nieuwe evenementen en activiteiten waar de fans in kunnen participeren.

Sponsoren

Ook sponsoren halen niet het maximale uit het huidige businessmodel. Zij bouwen onvoldoende aan de verbinding met hun doelgroepen. Hierdoor is sponsoring maar voor de korte termijn interessant en keren sponsoren de sport te snel de rug toe. Om het tij te keren en de wielersport te verduurzamen, wordt in 2017 de eerste professionele wielerploeg met een clubstructuur opgericht: BEAT Cycling Club.

Clubmodel als alternatief

De wielersport moet volgens het clubmodel worden ingericht, zoals dat in het voetbal gewoon is. Een club als Ajax, PSV of Feyenoord heeft meerdere inkomstenbronnen. De identiteit blijft behouden, ongeacht de sponsor. De club heeft zijn eigen naam, kleuren, kern- en merkwaarden, waardoor fans zich willen verbinden aan die club. Hier kan de wielersport een voorbeeld aan nemen. Daarom is de ontwikkeling van BEAT Cycling Club broodnodig. Als er zo’n club had bestaan in mijn tijd, had mijn carrière er heel anders uit gezien.

Talentontwikkeling

Met de clubstructuur komt er verandering in de bestaanszekerheid van renners en de begeleiding van toptalent. Er komt namelijk ruimte om je als renner langdurig aan een club te verbinden. Een club biedt de jeugd de mogelijkheid om door te stromen naar het profpeloton, zonder onderbreking van de begeleiding omdat een wielerploeg wisselt van sponsor. Deze verduurzaming van de sport geeft toprenners bestaanszekerheid en biedt wielertalenten de kans om zich te ontwikkelen. Hier had ik voor getekend.

Bobbie Traksel, ex-profwielrenner, tegenwoordig voorzitter van de UCI Atletencommissie en de VVBW (Vereniging Voor Beroeps Wielrenners)

 

 

 

Neem contact met mij op →